W ostatnim czasie coraz więcej ekspertów zaprasza internautów na swoje webinary. Webinar na żywo najczęściej transmituje się w mediach społecznościowych – na Facebooku, Instagramie i na YouTube. Jest to coraz bardziej popularna i dostępna forma przekazywania swojej wiedzy internautom. Co to jest webinar? Na czym polega i jak wygląda transmisja na żywo? Przedstawiamy nasze doświadczenia.

Od czasu pandemii webinary na żywo podbijają sieć. Nie ma co się dziwić, według ankiety wykonanej przez livewebinar w 2021 firmy organizowały webinary przynajmniej raz na kwartał (36.6%), natomiast raz na tydzień aż 13,9%! Z kolei w 2022 już 85% firm korzystało z webinarów. Według wszelkich dostępnych danych w 2023 będzie już tylko więcej tego typu spotkań organizowanych przez Internet.

Co to jest webinar na żywo?

Pojęcie webinaru było mało znane przed pandemią. Dopiero czas lockdownu wymusił na pracownikach szukania możliwości organizacji spotkań poza biurem, a najlepiej w świecie wirtualnym. Wiele firm przeniosło stacjonarne spotkania, czyli przykładowo konferencje, szkolenia czy warsztaty do świata online.

Webinar na żywo

Webinar lub webinarium to inaczej seminarium online. Podczas spotkania – zwykle na żywo, czyli live – widzowie mogą widzieć i słyszeć prezentera. Często podczas takiego spotkania online czy szkolenia online można zadawać pytania w czasie rzeczywistym. Pojęcie webinar zostało zaczerpnięte z języka angielskiego składa się z słów„web” (sieć internetowa) oraz „seminar” (seminarium). Jest to inaczej forma prezentacji online.

Webinar to wszelkie prezentacje, warsztaty czy wykłady, które odbywają się w internecie.

Inne nazwy webinarów, które wyjępują online to:

  • webinarium,
  • webcast,
  • szkolenie online/szkolenia live online lub seminarium online/live meetingi,
  • konferencja internetowa.

Rodzaje webinarów

Webinary przybierają różne formy. Wyróżniamy m.in.:

Streaming audio-wideo

To najczęściej spotykana forma webinarów. Są to spotkania online/szkolenia live online organizowane na żywo, czyli live online. Dzięki temu uczestnicy mogą zadawać pytania, komentować to, co się dzieje na bieżąco. Prowadzący może na te pytania reagować. Jeśli mowa o szkoleniu online to w czasie szkolenia prowadzący może na bieżąco angażować uczestników.

Audio oraz pokaz slajdów

W tym przypadku udostępniamy jest ekran na żywo dla odbiorców. Audio, czyli dźwięk, jest włączony, dzięki czemu prezentujący może na bieżąco opisywać co widzi na ekranie. Również i w tym przypadku oglądający w czasie szkolenia mogą zadawać pytania oraz komentować prezentację.

Webinar na żywo

Webinar lub webinarium to inaczej seminarium online

Nagrany webinar

Nie każdy webinar musi być nagrywany na żywo. Czasami nagranie realizowane jest wcześniej, a później jest publikowane. Zaliczamy do nich również webinary, które zostały przeprowadzone na żywo, a następnie udostępnione dla szerszego grona odbiorców. W tym przypadku organizacja webinaru jest nieco spokojniesza, bo można wszystko przygotować na spokojnie. W takiej formie przygotowuje się też np. gotowe szkolenia online.

Transmisja online. Organizacja webinarów

Organizacja spotkań online wymaga przygotowań podobnie jak spotkanie na żywo. W celu zorganizowania seminarium online można skorzystać z jednym z popularnych platform takich jak:

  • Google Hangouts Meet
  • Click Meeting
  • Zoom
  • LiveWebinar
  • Livestorm
  • WebinarJam
  • EasyWebinar
  • EverWebinar
  • WebinarNinja
  • GoToWebinar

I wiele, wiele innych.

Teoretycznie do zorganizowania webinaru w formacie transmisji online wystarczy nam komputer z dostępem do internetu i ewentualnie dobry mikrofon oraz lampy. Podane programy mają wiele funkcji m.in. możliwość nagrywania ekranu.

Jeśli jednak prowadzimy webinar z Gościem, zależy nam na ładnym kadrze, dobrym oświetleniu i dźwięku warto skorzystać z profesjonalnej pomocy i powierzyć transmisję webinarów profesjonalistom. Jakość transmisji jest bardzo ważna. Profesjonalne prezentacje live wymagają specjalistycznego sprzętu, niezbędne jest szybkie łącze, wysoka rozdzielczość obrazu oraz dźwięku oraz pomoc wykwalifikowanej obsługi. Dzięki temu prowadzący może skupić się na swojej pracy, a nie walczyć z urywanym łączem czy innymi problemami technicznymi. Profesjonalna ekipa na bieżąco monitoruje paramtery techniczne, stabilność łącza oraz stabliność transmisji, liczbę uczestników itd.

Po co nam webinar. Trochę faktów

Transmisja na żywo Facebook i na YouTube

W Link Media wykonywaliśmy cykl webinarów dla Fundacji Pomoc dla Płodności we współpracy z kliniką leczenia niepłodności InviMed. Założeniem było streaminowanie na żywo na Facebooku godzinnej rozmowy, którą prowadziła prowadząca webinar z lekarzem, ekspertem ds. niepłodności. Jako że forma webinaru przyjęła formę wywiadu dziennikarskiego organizatorom zależało na ładnym kadrze i profesjonalnym podejściu do tematu.

Przykłady naszej pracy:

W trakcie trwania webinarów uczestnicy mieli możliwość angażowania się w rozmowę. Mogli komentować oraz zadawać pytania. Prowadząca z kolei mogła reagować na te pytania na bieżąco, a Gość na nie odpowiadał. Taka forma spotkania online zwykle wymaga dobrej reklamy przed samym wydarzeniem. Warto webinar dobrze popromować, aby była na nim obecna duża liczba uczestników.







Jakość transmisji online jest dla nas niezywkle istotna.

Live meetingi. Zalety spotkań online

Największą zaletą webinarów jest ich wygoda. Widzowie mogą oglądać spotkanie z domu, nie muszą nigdzie dojeżdżać. Dodatkowo jest to oszczędność pieniędzy dla organizatora, jako, że nie musi wynajmować miejsca na webinar, zajmować się organizacją. Dzięki internetowym szkoleniom dostęp do wiedzy jest prostszy.

Oprócz tego w webinarze mogą uczestniczyć osoby z całego świata. Nie ograniczmy się tylko do Polski.

Przekaz audio wideo pozwala również na pełną interaktywnośc. Na każdym spotkaniu dostępny jest czat, na którym można zabierać głos, a na końcu każdego szkolenia jest sesja pytań i odpowiedzi, na której można rozwiać swoje wątpliwości związane z treścią szkolenia. W czasie szkoleń zatem można reagować na bieżąco na dostarczaną wiedzę.

Dzięki webinarom możemy wyeksponować wizerunek eksperta. W przypadku realizowanych przez nas filmów był to lekarz. Widz ma okazję lepiej poznać specjalistę, przekonać się nie tylko o jego wiedzy, ale i poznać jego osobowość.

Jest to również świetna promocja marki w internecie. Rozprzestrzeniając webinary firmowe w mediach społecznościowych możemy dotrzeć do potencjalnych klientów bez narzucania im decyzji o zakupie naszego produktu, bądź usługi.

Organizacja webinarów to obecnie najprostszy sposób na przekazanie swojej wiedzy jak największej liczbie osób.

Wywiad na żywo

Webinar w formie wywiadu to ciekawa i atrakcyjna forma streamingu na żywo. Taki wywiad można poprowadzić z ekspertem branżowym lub z klientem na temat jego doświadczeń z Twoją firmą. Po zakończeniu webinaru, warto udostępnić swoje profesjonalne wideo z nagraniem webinaru na youtube, które będą mogli odtworzyć w dowolnym miejscu i obejrzeć webcast oraz przypomnieć sobie co zawierała prezentacja.

Oczywiście, nie wspominam o oczywistych plusach jak stawienia się w roli eksperta oraz dotarciu do nowych odbiorców.

Przede wszystkim Transmisje na żywo z webinarów pozwalają na kontakt z publicznością z dowolnego miejsca w czasie rzeczywistym!

Podobnie jak w dziennikarstwie taki wywiad wymaga trochę przygotowań. Na pewno trzeba znać temat na który chcemy rozmawiać, najlepiej przygotować sobie pytania, aby podtrzymać rozmowę i zapewnić, że wywiad przebiegnie bezproblemowo.

Webinar na żywo

Organizacja spotkań online wymaga przygotowań podobnie jak spotkanie na żywo.

Streaming to przyszłość. Youtube live

Webinaria, które są organizowane online są obecnie ogromnym trendem. Takiej skali wcześniej nie doświadczaliśmy. Przełączenie się na tryb pracy oraz edukacji zdalne spowodował, że wykorzystywane są wirtualne narzędzia o szkolenia live online szkolenia oraz technologie, które wcześniej niechętnie lub bardzo rzadko były stosowane. Teraz wiemy, ze ta forma przekazu zostanie z nami na dłużej.

Za trendem podążają wszystkie media społecznościowe. Obecnie na każdym z nim można z powodzeniem prowadzić transmisję online (np. Facebook, YouTube live, Instagram).

Warto nagrywać webinary z Link Media

Jeśli interesuje Ciebie realizacja transmisji online zapraszamy do współpracy.

Dostosujemy briefy do potrzeb Twojej firmy i zapewnimy Ci maksymalne wykorzystanie streamingu webinaru. Przyjrzymy się różnym opcjom kreatywnym, aby pomóc Ci w stworzeniu jak najciekawszej i angażującej treści. Realizujemy nagrania firmowych szkoleń, webinary na żywo oraz nagrywane z myślą o późniejszym opublikowaniu.

Jeśli jesteś początkującym webcasterem i gospodarzem webinarów to przyjemnością porozmawiamy i chętnie doradzimy.

Zapraszamy do kontaktu!

Autor: Agata Panas

Foto: Pixaby.com

POLECAMY TAKŻE:

Social Media po niemiecku. Wprowadź markę na rynek niemiecki