Zanim zlecimy pracę copywriterowi, warto zastanowić się, co chcielibyśmy dzięki tej współpracy osiągnąć. Im więcej będziemy mieli informacji na początku, tym większa szansa, że zlecający i wykonujący pracę dobrze się zrozumieją. W takiej sytuacji brief dla copywritera to podstawa.

O czym przeczytasz w tym artykule?

  • Co to jest brief copywritera?
  • Jak powinien wyglądać brief?
  • Kiedy tworzy się brief dla copywritera?
  • Czy brief dopuszcza kreatywność?
  • Czy copywriter może wprowadzać zmiany do briefu?
  • Po co brief dla copywritera?
  • Podsumowanie

Brief to dokument, najczęściej krótki na jedną stronę, w którym zalecający opisuje swoje oczekiwania względem zlecenia. Dzięki takim wytycznym znacząco redukujemy ryzyko powstania jakichkolwiek problemów w zleceniu.

Po co jest brief dla copywritera?   

Praca bez briefu to trochę jak błądzenie we mgle. Niby wiemy dokąd zmierzamy, a jednak droga bywa trudna i myląca. W przypadku braku wytycznych do tekstów copywritera możemy nie wiedzieć ile znaków napisać, jakie słowa kluczowe są niezbędne, czy tekst ma być sprzedażowy, a może bardziej informacyjny itd. Innymi słowy, bez briefu, zlecający sam utrudnia sobie pracę, bo może otrzymać teksty, jakich w ogóle nie chciał. Dlatego nie, jako firma zlecająca, nie bójmy się pisać jak najwięcej. W końcu to firma zna swoje oczekiwania, a copywriter najczęściej takiej wiedzy nie posiada.

Brief podstawą wyceny

Dodatkowo, brief jest podstawą do wyceny zlecenia. Znajdą się w nim podstawowe informacje dotyczące oczekiwań, czyli tekstu i treści, dzięki którym można wycenić zlecenie.

Jeśli zlecający nie potrafi stworzyć briefu to możemy mieć problem z komunikacją. Bo niby skąd mamy wiedzieć jak i co pisać, jak zlecający sam tego nie wie?

Jak powinien wyglądać brief dla copywritera?

Nie każdy zlecający musi mieć wiedzę jak napisać brief, nie każdy musi w ogóle to pojęcie znać. Nasza w tym głowa, aby pomóc w stworzeniu niezbędnych nam (copywriterom) wytycznych. Dlatego w wielu przypadkach to Agencja SEO wysyła własny brief, czyli kilka do kilkunastu pytań o szczegóły zlecenia. Zwykle takie brief otrzymuje się w odpowiedzi zwrotnej na pytanie o wycenę danych treści.

Bazując na własnym doświadczeniu napiszę, że widziałam wiele briefów. I nie muszą być one precyzyjnie dostosowane do wymogów, jakie przedstawię poniżej. 

Czasami wystarczy kilka zdań, żeby móc uniknąć  ewentualnych nieporozumień na etapie realizacji zlecenia. W taki sposób zarówno klient, jak i my – czyli copywriterzy – wiemy co dokładnie mamy robić i jakie oczekiwania wobec nas ma zlecający pracę.

Po co nam wartościowe treści?

Jeśli chcemy wzmacniać świadomość marki, budować zasięgi i być widocznym to potrzebujemy wartościowych i jakościowych treści! Tylko w taki sposób możemy skutecznie prowadzić nasz content marketing, co wpływa na pozycjonowanie strony. Google działa dzięki algorytmom, które wychwytują wartościowe i jakościowe teksty na stronach internetowych.

Copywriting podstawą skutecznego marketingu

Copywriting podstawą skutecznego marketingu

Zlecam pracę dla copywritera. Co to jest brief? 

Brief dla copywritera. Krótko i na temat

W pierwszej kolejności pamiętajmy, że „brief” z angielskiego oznacza „krótko”, „rzeczowo”, „zwięźle i na temat”. Dlatego nie ma potrzebny zbędnego rozwlekania swoich myśli na kilka stron  tekstu. Wystarczy trochę wytycznych, kilka zdań o tym, czego oczekujemy.

Może potrzebujesz treści w języku niemieckim? Sprawdź copywriting niemiecki 

Przybliżenie copywriterom specyfiki Twojego biznesu

Opowiedz krótko o tym, czym się zajmujesz, Agencja SEO na tym etapie będzie już wiedziała jakiego branżowego nazewnictwa używać. Jeśli zależy Tobie na tekstach SEO to wiedza ta jest niezbędna dla copywritera.

Przykładowe pytania: Gdzie mieści się Twoja firma? Czym jest zajmuje? Jak produkty sprzedaje?

Warto dodać kilka słów o konkurencji. Kim są Twoi najwięksi konkurenci, jakie inne firmy? Na tym etapie może warto podać przykład prac wykonanych dla klienta, które nam się szczególnie podobają.

Brief dla copywritera

Jak powinien wyglądać brief dla copywritera?

Grupa docelowa treści

Jaka jest Twoja grupa docelowa, do kogo mamy pisać? Przykładowo, prowadzisz salon kosmetyczny, a Twoją grupą docelową są głównie kobiety 20-30 lat. W takim wypadku należy przygotować treści dostosowane do danej działaności i grupy osób, które z tych usług korzystają. To bardzo ważne informacje dla seo copywritera.

Temat tekstów i cel

Copywriter musi na jaki temat mamy pisać oraz w jakim celu teksty powstają. To również ważny element wyceny. Czy zlecającemu zależy na artykułach blogowych, a może chce, aby tekst być reklamowy, a treści zachęcał do sprzedaży? Być może ma to być tekst ekspercki albo tekst opisowy. Warto przedstawić o jaki content chodzi.

Liczba znaków ze spacją (zzs) 

Większość copywriterów jako podstawę swojej wyceny stosuje tzw. znaki ze spacją (zzs). Zwykle podaje się stawkę za 1000 zzs. W briefie copywritera należy napisać ile znaków się spodziewamy, czyli jak obszerny ma być nasz tekst i treści. Rzadziej używa się liczby wyrazów oraz liczby stron.

Styl tekstów

To bardzo ważny element briefu dla copywietra. Niektóre firmy prowadzą swoją strategię komunikacyjną w poważnym stylu, czyli zależy im na formalnych tekstach. Copywiter ma wówczas świadomość, że w takim przypadku zapomina o stylu potocznym. Czasem jednak grupą docelową jest młodzież, wtedy spokojnie możemy używać języka potocznego. W tym punkcie warto również podkreślić jakich wyrażeń i zwrotów unikać. Być może są jakieś słowa „zakazane”, bo szczególnie chętnie używane przez twoją konkurencję.

Ustalmy również w jaki sposób zwracamy się do odbiorcy.  Piszemy “państwo”, czy zwracamy się bezpośrednio na “ty” (jeśli tak, to małą czy dużą literą).

Brief SEO copywritera

Ważna kwestia to słowa kluczowe, SEO. Czy zlecający zapewnia nam słowa kluczowe, czy mamy sami zadbać o odpowiednie treści SEO? Pamiętajmy, że treści SEO zapewniają nam prawidłowe pozycjonowanie strony internetowej. Jednocześnie profesjonalny copywiter zadba o to, aby tekst był czytelny nie tylko dla botów, ale i dla prawdziwych ludzi. Nie ma nic gorszego niż teksty naszpikowane słowami kluczowymi pod SEO, które są atrakcyjne tylko dla algorytmów Googla. Taki content z góry narażony jest na porażkę!

Brief dla copywritera

Brief to dokument, najczęściej krótki na jedną stronę, w którym zalecający opisuje swoje oczekiwania względem zlecenia.

Ważne informacje: terminy, kontakt, forma rozliczenia

Niezwykle ważne dla obu stron będą informacje praktyczne, czyli termin oddania pracy. Inną niezbędną informacją będą dane kontaktowe do osoby, które będzie nadzorować pracę oraz kontakt do osoby, do której możemy kierować ewentualne pytania, czy wątpliwości.  W tym punkcie warto również zwrócić uwagę na formę i sposób rozliczenia. Czy będzie to faktura VAT? Jeśli tak, to kiedy ma zostać wystawiona i jaki będzie czas na jej opłacenie? Takie ustalenia strony muszą zawrzeć przed podjęciem prac.

Zdjęcia do tekstu 

W zależności od zakresu zlecenia czasem klient prosi również o dostarczenie zdjęcia do tekstu. 

Co prawda nie wszyscy copywriterzy dostarczą twojej firmie gotowe zdjęcia do artykułu, jednak od początku współpracy musisz określić, co wchodzi w zakres współpracy. Jeśli potrzebujesz zdjęć, to w briefie koniecznie zawrzyj takie informacje jak rozmiar zdjęcia, orientacja zdjęcia czy jego jakość.

Załącz do twojego briefu content, który posiadasz – firmowe materiały, insighty, linki do przykładowych tekstów, treści, które były już realizowane. Z pewnością ułatwi to pracę nad tekstami.

Brief telefoniczny

Czasem zdarza się, że np. ze względu na brak czasu, klient„opisze” nam zakres zlecenia telefonicznie lub osobiście. Nic w tym złego, jeśli wytyczne dla copywritera, spiszemy następnie na kartkę i wyślemy do potwierdzenia. W innym razie możemy się spodziewać sporo nieporozumień, a to nie tylko będzie generować nerwowe sytuacje, ale i przedłuży całe zlecenie w czasie. Dla bezpieczeństwa obu stron warto wszystkie wytyczne mieć spisane w formie pisemnej.

Brief copywritera a kreatywność copywritera

Czasami informacje od Klienta są bardzo zdawkowe. Wówczas może zdarzyć się taka sytuacja, że zlecający polega na kreatywności copyeritera. Co w takiej sytuacji zrobić? Nie pozostaje nic innego jak podjąć się zadania. Jednak, uwaga! To ryzyko dla obu stron. W takiej sytuacji klient może być niezadowolony z ostatecznego tekstu, bo kreatywność mu nie podpasowała, a ciężka praca copywritera może zakończyć się niesmakiem. Mimo tego zlecenie zostało zrealizowane, dlatego copywriter ma prawo domagać się zapłaty za to, że poświęcił swój czas, doświadczenie, wiedzę i energię.

Dlatego, aby uniknąć takich sytuacji, pamiętajmy o spisaniu wytycznych. Możemy również oddać kawałek tekstu na próbę- tak, aby klient przekonał się, że nadajemy na tych samych falach.

Czasami brief nie jest potrzebny. Taka sytuacja ma miejsce, jeśli współpracujemy z klientem od dłuższego czasu i zarówno on, jak i my wiemy jakie są oczekiwania są wobec pracy copywrietra.

Uwagi do briefu

Brief to nie jednostronne polecenie. Oczywiście, że copywriter może mieć uwagi co do treści, a przede wszystkim pytania doprecyzujące. Jako specjalista w swojej dziedzinie czasem może na tym etapie coś podpowiedzieć.

Ostateczne to jednak klient zleca oraz płaci za pracę. Jeśli nie zgodzi się z uwagami copywritera nie ma się złościć, tylko dostosować treści do wszystkich oczekiwań z briefu.

Podsumowanie brief dla copywritera 

  • Brief copywritera to dokument dzięki któremu unikniemy nieporozumień na linii klient a copywriter.
  • Brief tworzy Klient. Jest to zwięzły tekst ze zwięzłą treścią, który odpowiada na najważniejsze pytania.
  • Zawsze warto spisać uzgodnione wytyczne, nawet jeśli uzgadnialiśmy je przez telefon. Tak aby uniknąć nieporozumień.
  • Dobrze napisany brief dla copywritera minimalizuje ryzyko nieporozumień i niezadowolenia klienta! 

Szukasz odpowiedniego copywritera dla twojej działaności?

Zapraszamy do współpracy. Piszemy tylko teksty najwyższej jakości – rzetelnie i terminowo. Zapewniamy content na najwyższym poziomie.

Jeśli jesteś zainteresowany bezpłatną wyceną, zapraszamy do kontaktu. Chętnie wycenimy Twój projekt lub podpowiemy, jaki film najlepiej się u Ciebie sprawdzi.

Autor: Agata Panas

FOTO: Freepik.pl

POLECAMY TAKŻE:

Copywriter niemiecki – dlaczego warto zainwestować?